Framtiden för ljudböcker ser ljus ut på grund av sin explosionsartade utveckling och tillväxt sedan de först kom på marknaden. Det har blivit otroligt populärt med ljudbokstjänster på grund av möjligheten till multitasking, dess stora utbud och underhållning.
Ljudbokstjänsterna får det heller inte svårare på grund av podcasts. I framtiden skulle dessa två ljudformat till och med kunna kombineras för att skapa en ännu roligare lyssningsupplevelse.
Hur ser framtiden ut för ljudböcker?
Framtiden för ljudböcker ser mycket ljus ut, med en fortsatt stark tillväxt framöver. Marknaden för ljudböcker enligt en artikel i Dagens Media förväntas växa med en årlig tillväxttakt på 24,4% från 2020 till 2027.
Denna tillväxt drivs av ökad användning högtalare, förbättrad ljudkvalitet, och en växande efterfrågan på bekväma underhållningsalternativ. Likväl som filmer och serier växer i popularitet, förutspås samma utveckling för ljudböcker. De passar så bra in i moderna, upptagna livsstilar och förväntas fortsätta locka nya lyssnare, särskilt bland yngre generationer.
Det är inte ovanligt idag att lyssna på en ljudbok när man är på jobbet, på väg till skolan eller sitter själv på lunchrasten. Istället för den konstanta streaming av musik väljer många istället att använda ljudböcker för att koppla av. Många anser att det inte är lika stressande att lyssna på en ljudbok som att lyssna på musik.
Varför är ljudbokstjänster så populära idag?
Ljudbokstjänster har blivit populära på grund av sin bekvämlighet och tillgänglighet. Man kan lyssna på böcker när som helst, var som helst, och dessutom samtidigt som man gör annat. Idag vill många multi-taska och ljudbokstjänster blir därför ett starkt alternativ.
Några anledningar till populariteten är:
- Möjlighet att multitaska: lyssna på böcker samtidigt som man kör, tvättar, städar, jobbar eller tränar!
- Läs- och synsvårigheter: det blir lättare för funktionsnedsatta att konsumera böcker.
- Stort utbud: idag finns i princip alla böcker tillgängliga i ljudboksformat.
- Intuitivt: det är riktigt kul att lyssna på en professionell inläsare som läser upp en text.
Deras popularitet har dock lett till en konkurrens på marknaden, och idag finns mängder av tjänster för ljudböcker. Därför kan man jämföra ljudboksappar på ljudbok.com.
Blir ljudböcker utkonkurrerade av podcasts?
Ljudböcker blir inte direkt utkonkurrerade av podcasts, utan de två formaten samexisterar och kompletterar varandra. Podcastlyssnandet har ökat snabbare, från 51% till 55% av internetanvändarna mellan 2018 och 2019, men även ljudbokslyssnandet har ständigt ökat.
Det finns egentligen utrymme för båda tjänsterna på marknaden. Med podcasts som ger kortare, mer frekventa avsnitt med olika innehåll. Medan ljudböcker ger en djupare, skönlitterär upplevelse.
Hur kan ljudböcker och podcasts kombineras?
Jag ser en värld där ljudböcker och podcasts kombineras i någon form av hybrid. Man hade till exempel kunnat producera podcastserier baserade på populära böcker, där författarna själva pratar om bokens innehåll och budskap. Man hade även kunnat skapa en podcast som är lik en bokklubb (eller finns det redan kanske?).
Varför finns så många olika ljudbokstjänster idag?
Det finns mängder av ljudbokstjänster på grund av efterfrågan från marknaden. Den har ökat dramatiskt och många företag har därför gett sig in i branschen på senare år. Bland annat Amazon och Audible, storspelare på den amerikanska marknaden, försöker ge sig in i den globala marknaden.
Olika tjänster försöker konkurrera mot de andra genom att erbjuda unika titlar, exklusivt innehåll eller nischa ner sig mot specifika genrer. De tekniska framstegen med automatisk inläsning av böcker har dessutom gjort det lättare för nya aktörer att komma in på marknaden.
Hur kommer ljudbokstjänsterna utvecklas i framtiden?
Ljudbokstjänsterna kommer sannolikt att utvecklas till att bli mer personliga och interaktiva i framtiden. Detta är några saker jag spår att framtiden kan visa:
- AI-driven innehållsrekommendation baserat på vad lyssnaren tycker om
- Ännu bättre ljudkvalitet
- Interaktiva ljudböcker där lyssnaren kan påverka vad som händer härnäst
- Funktioner som fungerar likt sociala medier, för diskussion, eller som en digital bokklubb!
Header-bilden är tagen av Dzenina Lukac på Pexels