Det hemska skrattpulvret – Magdalena Hai

Det hemska skrattpulvret – Magdalena Hai

Hegas bokförlag är specialiserade på lättlästa böcker för barn, och har en gedigen utgivning som tycks öka år för år. Flera av deras titlar är storfavoriter hos de läsande barnen, som bland annat serien ”Lilla Skräckbiblioteket” för nybörjarläsaren och grafiska romaner som Witch Boy och Amulett för den lite mer avancerade läsaren.

Genensamt för utgivningen är böckernas estetiska tilltal, ofta med helsidesillustrationer i färg som ofta samverkar väl med texten.

Samtliga påståenden stämmer in på Det hemska skrattpulvret som precis har kommit ut på landets bokhandlar och bibliotek. Den handlar om nioåriga Nina som drömmer om en ny cykel, men eftersom en sådan kostar mycket pengar behöver hon hitta ett jobb. Som om det vore ödet går hon förbi en butik där det sitter en lapp om önskad hjälp, det är bara det att butiken är riktigt märklig; med voododockor, häxkvastar och spindelnät överallt som om det vore dekoration. Dessutom verkar det inte finnas någon ägare eller personal…eller?

De fina färgillustrationerna är gjorda av Teemu Juhani, som liksom författaren är finländare. Texten är indelad i korta kapitel, som med rubriken samt tillhlradörande bilder tydligt redogör för det kommande innehållet.

Det här är den första delen i den humoristiska skräckserien om Rysmans Rysliga Butik – som med det snälla spöket Pärra, den tokiga och snurriga butiksägaren Herr Rysman, den supersmarta men illmarige bläckfisken Kalle Kalamari samt alla konstiga monster som finns i butiken – säkerligen kommer att bli en nya favorit på hyllan bland lättlästa böcker.

Boken finns förutom på bibblan på nätbokhandlarna Adlibris och Bokus.

Det hemska skrattpulvret Bokomslag Det hemska skrattpulvret
Rysmans rysliga butik (del 1)
Magdalena Hai
Barnroman (Lättläst)
Hegas
2020-03-02
40
6-9 år

Ny lättläst bok för barn som blandar humor och skräck!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.